Jak odżywiać się w trakcie ciąży?

Ciąża to niezwykły okres dla kobiety, w którym oczekuje na swoje maleństwo. Oczywiście, jest to czas, kiedy przyszła mam musi bardzo dbać o siebie, w szczególności zdrowo się odżywiać. Z pewnością na temat odżywiania kobiet ciężarnych istnieje wiele teorii, które mówią, jakie produkty są wskazane, a jakie wręcz zabronione w ciąży. Dlatego poniżej przedstawimy prawdy i mity dotyczące menu przyszłej mamy.

W pierwszej kolejności zaczniemy od kawy i herbaty, które wzbudzają wiele kontrowersji w przypadku kobiet ciężarnych. Trzeba zaznaczyć to, że wbrew pozorom nie są one całkowicie zabronione, bowiem w niewielkiej ilości nie szkodzą dziecku ani mamie, chociaż w swym składzie zawierają kofeinę. Ponadto, kiedy możemy się obejść bez tych napojów, warto zastąpić je np. kawą zbożową i herbatkami owocowymi. Na uwagę zasługuje fakt, że w okresie ciąży kobieta powinna pić dużo wody mineralnej niegazowanej oraz soki owocowe i warzywne, wykonane ze świeżych produktów. Jednak nie wszystkie trunki są wskazane w stanie błogosławionym, dlatego zawsze należy zapytać lekarza czy można spożywać dany napój. Przede wszystkim, stawiamy tu na sok marchewkowy, aroniowy i pomarańczowy, które są bardzo zdrowe i bogate w liczne witaminy i minerały.

Oprócz tego, kobieta ciężarna powinna posilać się w dużej mierze produktami zbożowymi, w szczególności płatkami owsianymi czy kiełkami pszenicy. Jak najbardziej wskazane są też mleko i przetwory mleczne oraz chude mięso, zwłaszcza drobiowe i gotowane. Podstawą jadłospisu kobiety w ciąży muszą być również owoce i warzywa, ale dawkujemy je z głową, bowiem ich nadmiar nie jest wskazany, przynajmniej kiedy jest mowa np. o słodkich bananach. Oczywiście, nie są także zabronione ryby morskie oraz tłuszcze, ale w niewielkiej ilości. Warto powiedzieć o tym, iż bardziej restrykcyjna będzie dieta w przypadku cukrzycy ciążowej. Otóż, panie zmagające się z tą chorobą muszą zapomnieć, m.in. o słodyczach, cukrze, owocach, miodzie i białym pieczywie i zastąpić je ryżem brązowym, warzywami, kaszą gryczaną, pieczywem pełnoziarnistym. Natomiast kiedy mówimy o produktach zabronionych lub niezalecanych w każdej ciąży, bezwzględnie musimy wymienić tu alkohol. Rezygnujemy również z wędzonych i surowych ryb. Poza tym, w stanie błogosławionym zakazana jest wątróbka, a także owoce morza i surowe jaja. Raczej unikamy też tłustych dań, ostrych przypraw i koncentratów do zup.

Kolejna kwestią, którą należy poruszyć, jest odchudzanie w ciąży. Nie ulega wątpliwości to, że zbyt drastyczna dieta jest zgubna dla matki dziecka. Dlatego zamiast się głodzić, trzeba właściwie opracować swój jadłospis tak, aby znalazły się w nim dania pożywne, zdrowe, ale nietłuczące. Ważną rolę odgrywa tu również regularne spożywanie posiłków, dzięki czemu organizm nie magazynuje niepotrzebnych kalorii. Pamiętamy jeszcze o tym, by w ciągu dnia pić co najmniej 2 l wody mineralnej niegazowanej, a także naturalne soki i kompoty. Ponadto, w kontrolowaniu przyrostu masy ciała bardzo pomocny jest kalkulator wagi ciążowej, dzięki któremu możemy obliczyć czy jest ona w normie, czy też posiadamy nadwagę lub niedowagę. A w wypadku odstępstw od normy trzeba skontaktować się z lekarzem, który opracuje dla nas właściwe menu.